przyrządy do ćwiczeń, Sport

Domowa siłownia i podstawowy osprzęt

Domowa siłownia to marzenie wielu facetów. Jest to możliwość zrobienia wygodnego treningu bez konieczności dostosowywania się do warunków panujących na siłowni publicznej, gdzie często trzeba czekać na swoją kolej do maszyny czy sprzętu, co znacznie utrudnia prowadzenie skutecznego treningu. Natomiast domowy kulturysta może zrobić idealny trening, nie marnując czasu na dojazd. Co więcej, znacznie łatwiej będzie mu dostarczyć przed i po treningu odpowiednich składników odżywczych, gdyż od razu po ćwiczeniach będzie mógł sobie zafundować pełnowartościowy posiłek. Jednak do tego wszystkiego potrzebny jest sprzęt. Co powinna posiadać na start domowa siłownia?

Lustro

Z pewnością dziwi obecność lustra na pierwszym miejscu? Dlaczego jest ono tak istotne? Ćwicząc w pojedynkę, nie będziemy mieli możliwości poprosić kogoś, by spojrzał na naszą technikę podczas wykonywania ćwiczeń. Jesteśmy zależni od siebie. Dlatego koniecznie musimy mieć lustro, które będzie nam pomocne w zobaczeniu czy wykonywujemy prawidłowo nasz trening. Jest to kluczowe, aby mieć szybkie efekty bez kontuzji!

Drążek

Organizując domową siłownię, warto zakupić drążek. Tani i łatwy do zamontowania sprzęt, który w skrajnych przypadkach już nam wystarczy do zrobienia pełnego treningu z obciążeniem swojego ciała. Także, jeśli nie mamy pieniędzy lub nie chcemy wiele inwestować we własną siłownię, to sam drążek będzie idealny na start. Inne przyrządy do ćwiczeń można zawsze dokupić później.

Sztangielki bądź sztanga

Zwykle mając przed oczami wizję siłowni, widzimy kogoś ze sztangą. Także nie może jej zabraknąć w naszej domowej arenie kulturystycznej. Jeśli mamy ograniczony budżet to warto kupić sztangielki, którymi zrobimy więcej ćwiczeń niż samą sztangą. Idealnie byłoby posiadać zarówno dwie sztangielek, jak i jedną porządną sztangę. Będziemy musieli także zaopatrzyć się w odpowiednie obciążenie. Zwykle jest to najdroższa inwestycja. Jednak odpowiedniego obciążenia będziemy mogli zarówno używać ze sztangielkami, jak i ze sztangą. Wraz z rosnącym stażem będziemy dokupywali kolejne ilości ciężaru – jednak nie będą to już jakieś duże ilości wydanych pieniędzy.

Ławeczka

Ten sprzęt przyda się nam do wykonywania ćwiczeń ze sztangą. Wyciskanie sztangi, które jest doskonałym ćwiczeniem na mięśnie klatki piersiowej, raczej nie obejdzie się bez ławeczki. Jednak nie tylko ćwiczenia ze sztangą będą dostępne. Także wszelkie ćwiczenia na mięśnie brzucha będą łatwiejsze do zrealizowania przy wykorzystaniu możliwości danej ławeczki.

Modlitewnik

Kolejnym elementem pomocnym w domowej siłowni jest modlitewnik. Dzięki niemu będziemy mogli skutecznie ćwiczyć z wykorzystaniem sztangielek lub sztangi. Jest to kolejny element, w który warto zainwestować po zakupie ławeczki.

 

ćwiczenia na biceps

Jak ćwiczyć biceps?

Jeśli chodzi o osiągi kulturystyczne mężczyzn, to zawsze najważniejszy jest biceps. On wchodzi na pierwszy plan, jeśli faceci chcą się porównywać co do swojej masy mięśniowej. Nic więc dziwnego, że warto wiedzieć jak go skutecznie ćwiczyć. Technik jest wiele. Nie ma także jedynego sposobu, który byłby idealny. U każdego sprawdzi się coś innego. Co więcej, aby nie było łatwo, nasze ciało szybko przyzwyczaja się do danego sposobu treningu więc aby nasz biceps zwiększał swój obwód szybko, musimy zadbać o to, aby zmieniać trening co jakiś czas. Oto kilka ćwiczeń, które warto wziąć pod uwagę, planując trening.

Podciąganie podchwytem

Ćwiczenia na biceps nie należą do zbytnio skomplikowanych. Najprostszym ćwiczeniem i najtańszym jest podciąganie się na drążku podchwytem. Sam zakup drążka to groszowa sprawa. Natomiast jeśli nie chcemy wydawać ani grosza to z powodzeniem można znaleźć coś, co zastąpi nam drążek gimnastyczny. Możemy udać się na wszelkie siłownie pod chmurką lub po prostu znaleźć odpowiednią gałąź na drzewie. Tutaj wszystko tylko zależy od naszej determinacji i kreatywności w wyszukiwaniu możliwości.

Samo ćwiczenie wygląda tak, iż chwytamy za drążek podchwytem na szerokości naszych ramion i podciągamy się ze zwisu. Oczywiście musimy odpowiednio dostosować trudność tego ćwiczenia do naszych możliwości. Na początku możemy robić pół czy ćwierć podciągnięcia. Jeśli dalej będzie trudno, możemy zadbać o podparcie nóg np. krzesłem. Wraz ze wzrostem siły należy utrudniać sobie nieco trening, dodawać więcej powtórzeń czy skracać czas przerw między seriami.

Dochodząc do wysokiego poziomu siły, będziemy mogli zacząć podciągać się na jednej ręce. Jest to niesamowicie efektywne ćwiczenie! Możemy także nieco udziwnić trening i do podciągania założyć plecak z obciążeniem. Raczej, gdy dojdziemy do takiego poziomu zaawansowania, to już sami będziemy wiedzieli co robić dalej.

Uginanie ramion

Jest to jedno z najpopularniejszych i najprostszych ćwiczeń, jakie można wykonać na siłowni. Potrzebujemy do niego sztangi z obciążeniem lub sztangielki. Jeśli jest taka możliwość, to warto skorzystać z modlitewnika, na którym robienie tego ćwiczenia będzie skuteczniejsze. Zwykle każda siłownia posiada podstawowy sprzęt. Tutaj jest bardzo prosto, dobieramy odpowiednie obciążenie do naszych możliwości i ćwiczymy. Tak jak wszędzie nasza siła z czasem będzie rosła i aby nie spowalniać przyrostu siły i tkanki mięśniowej będziemy musieli zwiększać sobie trudność poprzez dodanie większej ilości ciężaru. Co samo w sobie jest na siłowni proste, gdyż wystarczy ruszyć po kolejne obciążenie.

 

ciężarki do ćwiczeń, Sport

Ćwiczenia w domowym zaciszu

Ćwiczenia w domu od lat pozostają jedną z chętniej podejmowanych form aktywności fizycznej. Przemawia ona zarówno do domatorów, jak również osób ceniących sobie efektywne zarządzanie czasem. Dotarcie na siłownię, przebieranie się przed i po treningu czy korki w drodze powrotnej potrafią zniechęcić. Zwłaszcza że ćwiczenia trzeba wcześniej zaplanować, a stworzona w głowie wizja dnia często rujnowana jest przez niespodziewane wydarzenia. Trening w domu daje więcej swobody, nie trzeba chociażby ograniczać się do godzin otwarcia centrum fitness. Ćwiczyć można chociażby późnym wieczorem, choć z różnych względów nie jest to najbardziej zalecana pora na aktywność fizyczną.

Różne ćwiczenia w domu

Wszechstronna oferta sklepów sportowych pozwala obecnie na wyposażenie domowej siłowni w dowolne sprzęty. W zależności od ilości dostępnego miejsca, ale także preferowanej formy aktywności, można stworzyć pomieszczenie przeznaczone do różnych treningów lub postawić na niezbędny minimalizm. W ten ostatni trend wpisują się chociażby ciężarki do ćwiczeń. Zajmują niewiele przestrzeni, łatwo dopasować je do aktualnej kondycji, a w razie potrzeb uzupełnić prywatną siłownię o dodatkowe obciążenie. Wbrew pozorom w domu można podejmować się bardzo różnych rodzajów treningów. Począwszy od spokojnej jogi, przez nieco bardziej dynamiczny pilates, aż po ćwiczenia na stepperze czy jogging na bieżni. Wszystko bez wychodzenia z domu, bez względu na pogodę czy preferencje odnośnie aktywnego spędzania czasu wolnego. Podstawowe wyposażenie obejmuje:

– matę do ćwiczeń,

– taśmy lub gumy,

– stepper,

– ciężarki do ćwiczeń,

– piłkę gimnastyczną.

W miarę umacniania swojej kondycji i poszukiwania urozmaicenia podczas treningu, inwestuje się w kolejne sprzęty i urządzenia do ćwiczeń. Na początku nie ma jednak sensu wydawać fortuny na domową siłownię. Zwłaszcza gdy w przeszłości nie udawało się zbyt długo utrzymać aktywności w swoim codziennym życiu.

Zalety ćwiczeń w domu

Poza korzyściami wymienionymi na początku tekstu, warto wskazać także na pozytywny wpływ, jaki domowy trening wnosi do sposobu postrzegania swojej osoby. Niska samoocena jest częstym problemem osób nieakceptujących własnego wyglądu. Z pomocą kilku prostych i niedrogich sprzętów można zacząć pracę nad wzmocnieniem i wysmukleniem ciała. Na początek wystarczą ciężarki do ćwiczeń o niewielkiej wadze i dobra mata. Małym kosztem realnie zwiększa się swoje szanse w walce z nadwagą. Nie trzeba też od razu mówić o tym znajomym czy krewnym. Niech sami dostrzegą pozytywne zmiany. Dom to miejsce, w którym człowiek czuje się najlepiej. A pozytywne nastawienie bardzo się przydaje w konsekwentnym treningu.